Kódex ghostwritera

Nie som stúpencom inflačných kódexov. Úplne mi stačia tri zásady. Ak by sa však niektorému z mojich ctených klientov zdal kódex neúplný, rád si vypočujem jeho názor.
  1. Diskrétnosť
    Tak ako si dobrý kňaz ctí spovedné tajomstvo a dobrý lekár lekárske tajomstvo, tak si dobrý ghostwriter cti tajomstvo vyplývajúce z obchodného vzťahu medzi ním a jeho klientom. S dôverou sa môžu naň obrátiť aj jeho potenciálni klienti. Nie každý kontakt musí vyústiť do obchodného vzťahu a dobrý ghostwriter takéto kontakty okamžite maže zo svojej pamäte - tej, čo ma vo svojej hlave aj tej, čo má vo svojom počítači. Dobrý ghostwriter myslí aj za svojho klienta a textové súbory mu odovzdáva očistené od skrytých informácií.
  2. Originalita
    Plagiatórstvo je neodpustiteľný prehrešok. Dobrý ghostwriter nielenže neopisuje od iných, ale neopisuje ani od seba samého. Klient dobrého ghostwritera môže na poznámku "Tvoj text je mi akýsi povedomý." pokojne reagovať slovami "Áno? Ak si spomenieš, kde si ho už čítal, budem ti vďačný. Celkom by ma zaujímalo, ktože to odo mňa opisuje". Podstatná časť textov sa nachádza na Internete, kde je prístupná nielen plagiátorom, ale aj nástrojom na kontrolu možného plagiátorstva. Klient ghostwritera môže použiť napríklad Copyscape.
  3. Kvalifikácia
    Nik by nemal o sebe tvrdiť, že je ghostwriter, ak nedisponuje minimom základných vedomostí a zručností nevyhnutných pre vypracovanie kvalitného produktu. Prvou podmienkou je dokonalé zvládnutie základného nástroja ghostwritera - jazyka, jeho gramatiky, lexiky, frazeológie a štylistiky. Nasledujú niektoré oblasti literárnej teórie, najmä naratológia a genológia, zvládnutie sady nástrojov PR a reklamy... Do výbavy dobrého ghostwritera patria aj zručnosti, ktoré sa dajú naučiť len vo veľmi obmedzenej miere. Tvorivosť, systémový prístup, vkus a cit pre odhad psychologických účinkov textu sú skôr darom sudičiek.